Nowa ospodarka odpadami - najczęściej zadawane pytania - FAQ |
Inwestycje |
Wpisany przez Administrator |
poniedziałek, 18 marca 2013 08:58 |
W związku z wieloma powtarzającymi się wątpliwościami odnośnie nowego systemu gospodarki odpadami dokonaliśmy zestawienia najpowszechniejszych pytań wraz z odpowiedziami. Czy na pewno konieczne jest wypowiedzenie dotychczasowej umowy na odbiór odpadów komunalnych, ponieważ firmy informuję, że nie będą stwarzać kłopotów, więc nie trzeba przesyłać wypowiedzenia? ODP. Rzeczywiście większość podmiotów twierdzi, że nie oczekuje złożenia wypowiedzenia. Jednakże w celu uniknięcia sytuacji podwójnego wezwania do zapłaty za tę samą usługę sugerujemy, że wypowiedzenie obowiązującej umowy jest wskazane i zapobiega ewentualnym nieporozumieniom po 1 lipca br. Czy w celu wyliczenia opłaty trzeba stawkę 9zł lub 15zł od mieszkańca pomnożyć przez ilość odbiorów w miesiącu? ODP. Nie! Opłatę stanowi iloczyn stawki bazowej oraz ilości osób zamieszkujących daną posesję. Na przykład dla dwóch osób zamieszkujących dom jednorodzinny: OPŁATA = 2 x 15zł = 30 zł w przypadku oddawania odpadów zmieszanych, bez segregacji OPŁATA = 2 x 9zł = 18 zł w przypadku segregacji odpadów Jest to opłata stała - miesięczna, niezależnie od tego w jak duży pojemnik mieszkańcy wyposażą nieruchomość i czy będą je oddawać 2 czy 4 razy w miesiącu. Przyjęta zostanie każda ilość odpadów. Czy do opłaty wliczać studentów, uczniów przebywających poza domem, osoby pracujące za granicą? ODP. Nie! Podajemy tylko liczbę osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość. Nie bierzemy pod uwagę osób uczących się poza miejsce zameldowania, a także przebywających za granicą, mimo że są zameldowani w gminie Krobia na pobyt stały. Nie wliczamy też czwartego i każdego kolejnego dziecka do lat 18 . Kto składa deklarację w budynku wielorodzinnym? ODP. Najczęściej jest to zarządca nieruchomości – np. spółdzielnia mieszkaniowa. Jednakże w zabudowie, w której do tej pory funkcjonował system, że dla każdego lokalu była zawarta odrębna umowa, również jest to możliwe. Ze względu jednak na lepszą organizację segregacji odpadów zaleca się składanie deklaracji przez zarządców nieruchomości. Jak obliczyć opłatę w przypadku funkcjonowania na danej nieruchomości części mieszkalnej i usługowej? ODP. Opłatę stanowi suma kwot wyliczonych zarówno dla mieszkańców, jak i podmiotu gospodarczego. Wypełnia się zatem części D1. i D2. Deklaracji oraz podaje sumę w części D3. Czy deklarację powinien składać właściciel czy dzierżawca nieruchomości? ODP. Nie ma jednoznacznej interpretacji podmiotu zobowiązanego do złożenia deklaracji. W ustawie znajduje się zapis, że deklarację winien złożyć właściciel nieruchomości. Jednakże intencją ustawodawcy wydaję się być uzyskanie sytuacji, w której „zanieczyszczający płaci”. Wobec czego można przypisać obowiązek zapłaty, a tym samym złożenia deklaracji dotyczącej tego świadczenia podmiotowi faktycznie władającemu nieruchomością. W następstwie tego mechanizmu opłatę dotyczącą nieruchomości przekazanej w dzierżawę, najem czy użyczenie będzie obciążała odpowiednio dzierżawcę, najemcę, użytkownika, nie zaś właściciela. Dla przykładu: właściciel kamienicy mieszka na piętrze i wynajmuje dwa lokale użytkowe - sklepy na parterze. Dopuszczalne są tutaj dwa sposoby złożenia deklaracji i uiszczania opłat. W pierwszym to właściciel kamienicy składa deklarację, w której sumuje opłatę za część mieszkalną i usługową. Całą opłatę uiszcza sam, a kwotę wynikającą z prowadzenia działalności przenosi na najemców w podwyższonym czynszu. W drugim wariancie każdy z władających (mieszkaniec oraz każdy z najemców) deklarację składa sam. Każdy z staje się podmiotem zobowiązanym do zapłaty za wyprodukowane przez siebie odpady. Jaki pojemnik należy kupić? ODP. W nieruchomościach zamieszkałych przyjęto przelicznik 30 litrów na mieszkańca. Jest to pojemność minimalna. Jeśli ktoś przewiduje większą ilość odpadów, może mieć większy kubeł i nie wpłynie to na wysokość opłaty. Pojemnik musi być w standardowych pojemnościach, od 60 litrów do 30 000 litrów. Najważniejszy jest rozstaw uchwytów, który musi być zgodny z normami i obsługiwany przez wszystkie typy śmieciarek. Niezależnie od producenta czy materiału, większość pojemników obecnie posiadanych przez mieszkańców będzie odpowiednia. Niektóre firmy zajmujące się wywozem oferują sprzedaż używanych pojemników, w korzystnych cenach. Za pojemnik nie można uznać wiadra, beczki, skrzyni itp. Odpady zmieszane nie mogą też być oddawane w workach foliowych. Czy będzie trzeba kupować worki do odpadów segregowanych? ODP. Nie! Firma, która będzie odbierać odpady będzie zobowiązana dostarczać co najmniej raz w miesiącu 4 worki do odpadów segregowanych. Na czym ma polegać segregacja odpadów? ODP. Mieszkaniec, który zdecyduje się na obniżoną stawkę opłaty jest zobowiązany do segregacji odpadów na poszczególne frakcje, zgodnie z Regulaminem. Do podstawowych rodzajów odpadów zbieranych selektywnie zalicza się papier i opakowania materiałowe, szkło białe i kolorowe, tworzywa sztuczne i metale. Dla tych frakcji każdy otrzyma worki w odpowiedniej kolorystyce (niebieskie, białe, zielone i żółte). Te odpady będą zbierane raz w miesiącu. Jeśli w gospodarstwie domowym uzbiera się więcej segregowanych odpadów można je wystawić otwarte, w innym worku obok tego w odpowiednim kolorze. Odpady wielkogabarytowe i tzw. elektrośmieci będą odbierane dwa razy w roku z posesji. Wszystkie pozostałe frakcje można w każdej chwili dowieźć we własnym zakresie do punktu odbioru. W przypadku Gminy Krobia taki punkt stanowić będzie stacja przeładunkowa w Sarnowie. Szczegółowe zasady segregowania odpadów będą jeszcze przedstawiane w dalszym etapie kampanii informacyjnej, przed wprowadzeniem systemu. W jaki sposób będzie sprawdzane czy osoby, które zdecydowały się segregować odpady robią to w odpowiedni sposób: ODP. Firma wywozowa będzie miała obowiązek co jakiś czas sprawdzać czy w pojemniku na odpady zmieszane, na nieruchomościach, gdzie zadeklarowano selektywny sposób gromadzenia odpadów, nie znajdują się odpady tych frakcji, które powinny być oddawane oddzielnie. Czyli w koszu nie powinny znajdować się np. szklane butelki, plastikowe kubeczki czy metalowe puszki. W pierwszym czasie od wejścia w życie nowego systemu nie będzie to jednak mechanizm restrykcyjny. Obowiązywać będzie zasada, że ważniejsza od karania jest edukacja – nauka poprzez promowanie dobrych praktyk. Szczególnie istotne jest, że w pierwszym etapie wdrożenia systemu nie powstanie jeszcze punkt selektywnej zbiórki w naszej gminie. Do tego czasu nie będą wprowadzane kary za umieszczenie drobnych ilości frakcji selektywnych w pojemniku na odpady zmieszane. Szczególnie dotyczyć to będzie odpadów ulegających biodegradacji, w tym zielonych. Co należy zrobić w przypadku, gdy w firmie produkowanych jest więcej odpadów, niż wynika z przelicznika w Regulaminie? ODP. Należy wówczas zadeklarować większy pojemnik, niż minimalny. W przypadku nieruchomości niezamieszkałych skutkuje to jednak naliczeniem opłaty, według taryfikacji, dla określonej wielkości pojemnika. Prowadzę jednoosobową firmę w miejscu zamieszkania. Zajmuję się projektowaniem stron internetowych. Nie generuję żadnych odpadów komunalnych. Czy muszę odprowadzać opłatę jak dla każdej firmy? ODP. Takie przypadki będą weryfikowane indywidualnie przez Związek. W tym przypadku nałożenie opłaty nie jest konieczne. Pamiętać jednak należy, że sprawdzenie obowiązku złożenia deklaracji będzie wykonywane m.in. w oparciu o rejestry posiadania nieruchomości, zameldowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Ostateczna ocena dopełnienia obowiązku związanego z opłatą będzie dokonywana przez kontrolerów Związku. Specyficzne przypadki warto wcześniej skonsultować z pracownikami Związku. Co teraz będzie trzeba zrobić z przeterminowanymi lekami, bateriami czy też foliami wykorzystywanymi w rolnictwie? ODP. Co najmniej do końca 2013 roku nadal funkcjonować będą pojemniki na przeterminowane leki we wszystkich aptekach w gminie Krobia. Baterie także można oddawać do specjalnie oznaczonych pojemników w obiektach użyteczności publicznej, szkołach, sklepach. Folie i opakowania wykorzystywane w rolnictwie można również oddawać w dotychczasowych punktach, pamiętając o odebraniu karty przekazania odpadu. Gdzie można uzyskać więcej informacji?: Komunalny Związek Gmin Regionu Leszczyńskiego: tel. 65 529 49 34, 65 528-71-72 Urząd Miejski w Krobi: tel. 65 571 28 22, www.krobia.pl – zakładka NOWA GOSPODARKA ODPADAMI
|