Zmiany w gospodarce odpadami |
Aktualności |
Wpisany przez Administrator |
wtorek, 05 marca 2013 17:41 |
Nowe regulacje, zawarte w ostatnich nowelizacjach ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach w sposób zasadniczy zmieniają sposób postępowania w zakresie gospodarowania odpadami. Przepisy przede wszystkim przekazują na gminy obowiązek nieograniczonej ilości odpadów komunalnych od mieszkańców i podmiotów gospodarczych. W tym celu samorządy pobierają specjalną opłatę – tzw. „opłatę śmieciową” oraz organizują przetarg na odbiór i transport odpadów. Ustawa wprowadza też obowiązek przekazywania odpadów, przez podmiot świadczący usługi wywozowe, do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych. Gmina jest też odpowiedzialna za uzyskanie odpowiedniego poziomu segregacji odpadów oraz utworzenie punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. W celu zorganizowania nowego systemu jednostki samorządowe mogą zawierać porozumienia o wspólnej realizacji nowych obowiązków. Gmina Krobia skorzystała z tej możliwości i przystąpiła do Międzygminnego Komunalnego Związku Gmin Regionu Leszczyńskiego. Członkami tego organu jest łącznie 19 sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego. Terytorialnie jest to obszar prawie identyczny jak w przypadku porozumienia w sprawie funkcjonowania Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Trzebani, do którego także należy Krobia. Związek rozpoczął formalnie swoje działanie od dnia 12 grudnia 2012 roku. Przewodniczącym Zarządu Związku został Pan Eugeniusz Karpiński. Swoją siedzibę nowy podmiot będzie miał w Lesznie, przy ul. 17 Stycznia 90. Zarząd podjął już najbardziej istotne uchwały: w sprawie wysokości opłat, wzoru deklaracji, szczegółowego trybu świadczenia usług. Większość nowych rozwiązań będzie wprowadzana stopniowo w życie. Związek w pierwszej kolejności będzie przeprowadzał kampanię informacyjną. Od 1 lipca 2013 roku system powinien zacząć funkcjonować. Co wprowadzone zmiany oznaczają dla mieszkańca? Należy wypowiedzieć umowę na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych, tak aby obowiązywała ona do końca czerwca 2013 roku. Zazwyczaj termin wypowiedzenia określony w umowach to okres 3 miesięcy. Złożyć stosowną deklarację do końca marca 2013 roku. Wzory deklaracji oraz informację o sposobie ich wypełnienia dostarczy Związek. W deklaracji właściciele bądź zarządcy nieruchomości określają kwotę należności podając liczbę mieszkańców lub w przypadku nieruchomości niezamieszkałych wielkość pojemnika. Składający deklarację będzie także określał sposób oddawania odpadów komunalnych. Segregowanie odpadów pozwala płacić niższą stawkę. Związek przyjął, że dla nieruchomości zamieszkałych opłaty będą wynosić miesięcznie: 9 zł od mieszkańca w przypadku segregowania odpadów, a 15 zł od mieszkańca jako odpady zmieszane. Za czwarte i każde kolejne dziecko do 18 roku życia, rodzina nie ponosi opłat. Za nieruchomości niezamieszkałe opłaty są ustalane według cennika za określoną wielkość pojemnika. Każdy właściciel winien wyposażyć swoją nieruchomość w odpowiednie pojemniki do przechowywania odpadów, worki do segregacji będą dostarczane przez firmę wywozową. Związek jest zobowiązany odbierać z nieruchomości zamieszkałych odpady zmieszane i posegregowane w nieograniczonej ilości. Częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych określono na 1 raz w tygodniu, odpadów segregowanych 1 raz w miesiącu. Odpady wielkogabarytowe i „elektrośmieci” dwa razy w roku. W dowolnym momencie można też oddać odpady posegregowane do punktu wskazanego dla każdej z gmin przez Związek. Szczegółowe zasady postępowania z odpadami od 1 lipca 2013 roku będą także przedstawiane przez Związek w kampanii informacyjnej, która poprzedzi wprowadzenie nowego systemu. O najbardziej istotnych informacjach i zmianach będziemy także Państa informować na łamach Biuletynu Gminy Krobia. |